25 September 2009

Suatu Renungan Bersama

Khidmat Celcom terjejas 12 jam
Jumaat 25 September 2009

Masalah berikutan kesesakan luar biasa pada talian pulih tengah malam

KUALA LUMPUR: Berjuta-juta pelanggan syarikat telekomunikasi mudah alih, Celcom (M) Berhad di seluruh negara terjejas hampir 12 jam berikutan kesesakan luar biasa pada talian pasca bayar dan prabayar bermula jam 9 pagi semalam.

Perkhidmatan yang terjejas adalah panggilan keluar dan panggilan masuk dalam rangkaian Celcom, tetapi kemudahan lain termasuk SMS, MMS, panggilan antarabangsa (IDD), GPRS, perantauan dan panggilan ke talian tetap serta rangkaian lain berjalan lancar.

Ketua Pegawai Eksekutif Celcom, Datuk Seri Shazalli Ramly, berkata gangguan hanya membabitkan perkhidmatan panggilan suara antara pelanggan talian berkenaan, manakala perkhidmatan jalur lebar tidak terjejas.

"Gangguan berlaku secara berperingkat kira-kira jam 9 pagi dan mula meruncing menjelang waktu puncak pada jam 12 tengah hari. Ia berikutan peningkatan luar jangka kadar penggunaan talian sebanyak lima kali ganda pada hari raya kelima (semalam).

"Kita memang menjangka akan berlaku peningkatan penggunaan talian sempena musim perayaan kali ini tetapi tidaklah sampai lima kali ganda. Belum pernah berlaku kejadian sebegini dalam sejarah Celcom," katanya ketika dihubungi semalam.

Sambil memohon maaf kepada pelanggan, beliau berkata, dua 'node' (pusat pertukaran transmisi) syarikat berkenaan di Kepong dan Perda, Seberang Prai mengalami kesesakan teruk sehingga kehilangan isyarat panggilan.

"Celcom ada dua node. Biasanya, satu node sudah cukup untuk menampung penggunaan, manakala satu lagi sebagai unit sokongan. Bagaimanapun, kedua-duanya sesak teruk hari ini (semalam) hingga isyarat panggilan hilang.

"Bayangkan, 160 juta SMS dikendalikan pada malam raya saja, manakala panggilan IDD meningkat sembilan kali ganda dan panggilan biasa lima kali ganda. Dari malam raya hingga raya keempat memang tiada gangguan sehinggalah hari ini apabila pengguna mula bergerak dan bekerja di kawasan liputan kita," katanya.

Shazalli turut memaklumkan pasukan teknikal Celcom berjaya memulihkan gangguan itu sepenuhnya menjelang 12 tengah malam tadi.


Punca: Website berita harian

Bayangankan sekiranya berlaku kecemasan seluruh negara.......dan kelebihan radio amatur de 9w2aam